De nomade

De nomade

Anya Niewierra

Luitingh Sijthoff

14 juni, 2024 by Antoinette

Waardering: 4.5 uit 5.

Anya Niewierra is een van de beste Nederlandse auteurs wat betreft de literaire thrillers. Ze heeft al hoge ogen gescoord met Het dossier en De Camino en nu is er dan de langverwachte De nomade. Dit keer neemt ze de lezer mee naar een verborgen verleden die weer tot leven lijkt te komen nu Olga haar demente vader dingen begint te vertellen uit die periode. Maar kan ze dit voor waar aannemen? Niewierra neemt de lezer opnieuw mee in een goed uitgewerkt verhaal maar is De nomade net zo goed als zijn voorgangers?

Olga Liebke is documentairemaker en zorgt voor haar vader nu hij steeds verder achteruitgaat door zijn dementie. Haar moeder heeft ze nooit gekend waardoor ze en sterke band heeft met haar vader waar ze al jarenlang in het Harz-gebergte mee woont. Maar als ze op zoek gaat naar zijn verleden komt ze al snel op het spoor dat hij inderdaad meer heeft meegemaakt dan ze ooit had kunnen denken. Haar vader spreekt soms in een andere taal en als ze deze taal hoort in het vliegtuig is dit voor haar een trigger. Maar als ze daarna achtervolgt lijkt te worden, blijkt dat niet alleen zij op zoek is naar het verleden, maar dat anderen ook op zoek zijn naar meer. Maar wat als blijkt dat het verleden haar veel meer te vertellen heeft dan ze ooit had kunnen denken? Welke keuzes maak je dan? Kun je dan mensen vergeven of besluit je dan toch een oordeel te vellen over de keuzes die toen zijn gemaakt?

Niewierra laat zien dat ze echt een geweldige auteur is en middels research de lezer hel veel te vertellen heeft. Nergens zwakt het verhaal af en het liefst wilde ik het boek in een keer uitlezen. Het begin vond ik wat toevalligheden betreffen, maar verder is het echt een dijk van een verhaal. Ze heeft het boek logisch opgebouwd waardoor het makkelijk weg is te leggen en zo weer is op te pakken. De reis naar het voormalig Sovjet-Unie, Polen, Litouwen en Belarus zijn zo boeiend en intens dat je Olga het liefst wil helpen in al het gevaar wat heerst. Niewierra weet de sfeer van de landen en de bewoners goed te scheppen waardoor je het verhaal heel beeldend leest.

De nomade is wederom een parel geworden en wat ik heb ik genoten van Olga. Wat een geschiedenis die zomaar echt gebeurd heeft kunnen zijn. Ik kan alleen maar complimenten geven aan Niewierra en opnieuw uitkijken naar haar volgend literaire thriller. 4.5 sterren omdat ik het begin wat te veel toevalligheden vond hebben, maar verder echt een topverhaal.

* Disclaimer: met dank aan Uitgeverij Luitingh Sijthoff voor een recensie-exemplaar in ruil voor deze eerlijke recensie