De moord in de crypte

Oliver Pötzsch

Leopold von Herzfeldt #3

Boekerij

19 juni 2024 by Devika

Waardering: 4 uit 5.

Oliver Pötzsch neemt de lezer weer mee naar het 19-eeuwse Wenen in De moord in de crypte, het derde deel in de Leopold von Herzfeldt serie. In deze serie verschenen al eerder Het boek van de doodgraver en De ogen van Osiris, welke ik met erg veel plezier heb gelezen. Ik had dus hoge verwachtingen voor deze titel, maar kan dit boek mijn verwachtingen naleven?

Oliver Pötzsch kent een fijne schrijfstijl die de lezer mee weet te nemen naar Wenen. Wederom is dit deel goed te lezen als standalone. Dit boek kent wellicht niet de meest gruwelijke moorden, maar wel de meeste tot nu toe. Pötzsch weet elke zaak beeldend naar voren te brengen. Daarnaast is er genoeg ruimte voor de ontwikkeling van de personages in dit boek. Ik vond echter wel dat Augustin in dit boek iets te veel op de achtergrond verblijft, wat ik erg jammer vond. Desondanks is er toch zeker een belangrijke rol voor hem weggelegd in dit boek.

De moord in de crypte kent verschillende zaken die in beeld komen. Wie de boeken van Oliver Pötszch kent, weet dat er altijd een addertje onder het gras ligt. Zo lijken de zaken allemaal vrij simpel, maar er is toch altijd ruimte voor mysterie. Want wie heeft de moord in de crypte gepleegd? Wat betekenen de hints naar het spiritisme? Waarom blijven er toch maar jongens verdwijnen uit het weeshuis?

Wederom ligt de focus niet perse op de hoofdzaak van De moord in de crypte, maar doordat dit boek zo vol mysterie zit is dit ook zeker niet erg. Als lezer blijf je tot de laatste bladzijde geboeid. Het is erg fijn om uiteindelijk te zien hoe het verhaal samen komt tot een spannend eind.

Pötzsch heeft met De moord in de crypte weer een goede historische thriller weten uit te brengen. Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik dit boek de minste uit de serie vind, ben ik wel erg benieuwd geraakt naar welke avonturen er nog meer op Leo staan te wachten. Al met al geef ik De moord in de crypte 4 sterren.

*Met dank aan Boekerij voor een recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie

Over De moord in de crypte

1895, Wenen. In de crypte onder de Stephansdom treffen toeristen een lichaam aan tussen alle botten en schedels. Zijn ­gezicht is verwrongen van angst, maar verder is het lichaam on­aangetast. ­Leopold von Herzfeldt wordt opgeroepen om de zaak te ­onderzoeken. Hij ontdekt al snel dat het slachtoffer een bekende arts was, Dr. Theodor Lichtenstein, wiens doel het was om het spiritualisme, dat in opmars is in Wenen, als fraude aan de kaak te stellen. De zaak heeft iets vreemds, helemaal als blijkt dat er op de foto’s die politiefotografe Julia Wolf nam van het plaats delict een rare schaduw te zien is.

Ondertussen hoort doodgraver Augustin Rothmayer via zijn leerlinge dat er meerdere kinderen uit het plaatselijke weeshuis op mysterieuze wijze zijn verdwenen. Het trio moet zich onderdompelen in de bovennatuurlijke onderwereld van Wenen om de waarheid te ­achterhalen.