Meermintranen

Meermintranen – K.T. Sterling – Storyland

Waardering: 4 uit 5.

Meermintranen is een boek met een prachtige cover die mij meteen aansprak. Na al veel goede dingen over dit boek te hebben gehoord, ben ik erg benieuwd geraakt. Zal dit boek mijn verwachtingen kunnen overtreffen?

Rosalie heeft een drukke baan als restaurantmanager en zit vol met ambitie. Net nadat ze haar nieuwste plannen heeft uitgewerkt en voorgelegd, krijgt Rosalie plots nieuws waar ze nooit op heeft gerekend. Haar oma is overleden. Tijdens een bezoek aan haar oma’s afgelegen huisje aan het meer, ontdekt ze allemaal parels in het meer. Wanneer Rosalie het water aanraakt veranderd haar huid in een blauwe glanzende kleur. En al snel komt Rosalie erachter dat ze helemaal geen mens is, maar een meermin. Onderwater voelt ze zich al snel thuis, maar leert ze ook al snel de gevaren kennen. Want waarom zwemmen de andere meerminnen voor haar weg? Ondertussen lijkt haar oma’s dood geen natuurlijke dood geweest te zijn, en er word een onderzoek in werking gesteld. Is haar oma vermoord? Wie zou de dader kunnen zijn? Welke geheimen zijn er nog meer verborgen gehouden voor Rosalie?

Meermintranen is een erg uniek verhaal waarin acceptatie een belangrijk thema is. Boven het water is Rosalie een hard werkende vrouw, maar onder water kan ze deze zorgen allemaal vergeten.

Het verhaal begint in de moderne wereld en meteen word je meegenomen in het drukke leven van Rosalie. Hierdoor moest ik eventjes in het verhaal komen, maar zodra de onderwaterwereld werd geïntroduceerd was ik verkocht. Het verhaal kent een fijne balans tussen de beide werelden en je leert precies genoeg over elk van deze werelden.

Wat ik zelf erg leuk vind is dat Rosalie lesbisch is, iets wat je nog niet veel ziet in fantasie boeken van eigen bodem. Waar dit boven water word geaccepteerd, blijkt dit onder water in eerste instantie een ander geval te zijn. En hoewel de werelden beide erg verschillen, zijn de overeenkomsten ook erg leuk. Zo kennen beide werelden de zorgzame personages en vormen ze elk echt een familie voor Rosalie. Echter kennen ook beide werelden hun gevaren en geheimen.

In Meermintranen leef je echt mee met Rosalie, en als je eenmaal in het verhaal zit wil je door blijven lezen. Het verhaal is fijn om te lezen, en heeft een opbouwende spanning tot op de laatste bladzijde. Ik ben erg benieuwd wat K.T. Sterling nog meer in petto gaat hebben voor de lezers, want een ding is zeker. Ze weet hoe ze een uniek fantasierijk verhaal moet schrijven.