Arendsklauw

Arendsklauw – Kirstin Rozema & Sandy wijksbeek – Uitgeverij Ellessy

Waardering: 4 uit 5.

Kirstin Rozema heeft al veel boeken mogen schrijven waaronder veel kinderboeken en inmiddels ook al een aantal volwassen boeken. Arendsklauw is een spannend zomers verhaal en de nieuwste boek vanuit haar pen. Sandy Wijsbeek heeft de illustraties op zich genomen waardoor het boek een mooi geheel is geworden.

In Haaksbergen staat de zomervakantie voor de deur maar niet iedereen is van plan om er een mooie vakantie van te maken. Want wat blijkt; Tom wil met een aantal vrienden de winkel van de oude meneer Derks overvallen. Maar wat Tom niet weet is dat zijn buurjongen Ravi alles heeft gehoord van Toms plannen en dit ook nog eens heeft opgenomen. Maar hoe kunnen ze ervoor zorgen dat Tom zijn plan niet uitvoert?

Wat iedereen niet weet is dat meneer Derks best een slimme man is. Samen met de moeder van Bart, een van de vrienden van Tom, bedenken ze een plan. Nicole, de moeder van Bart werkt namelijk bij de politie. Hoe zal iedereen ervoor kunnen zorgen dat er niks ergs gebeurd?

Rozema neemt vanaf het eerste hoofdstuk de lezer mee in het verhaal. In veertien hoofdstukken bouwt de spanning zich op en hoop je als lezer op het beste. De schrijfstijl is vlot en onderhoudend. Bijzonder aan de personages is dat Rozema ze allemaal een belangrijke rol geeft, zonder wijzende vinger. Het verhaal kent een positieve inslag en aan het eind van het boek legt de auteur dit ook uit.

Arendsklauw is een leuk spannend verhaal voor tieners. Ze zullen zich op een bepaalde momenten zeker kunnen identificeren met een van de kinderen. Waar de een de spanning op zoekt, wil de ander juist beschermen. Ondanks dat het verhaal verzonnen is, is dit wel een boek die beeldend leest. Je ziet de tieners al met elkaar in overleg gaan en ook meneer Derks en Nicole zag ik voor me.

Rozema laat zien dat ze diverse thema’s een gezicht geeft en deze op een positieve wijze in een verhaal weet te verweven. Puberteit, onzekerheid, vriendschap, doorzettingsvermogen en loyaliteit zijn een aantal thema’s die in Arendsklauw aan bod komen. Omdat het boek niet veel bladzijden kent las ik het boek met een paar uurtjes uit. Toch heb ik genoten van dit spannende verhaal die goed is uitgewerkt. Een leuk boek om mee te nemen op vakantie.

Een gedachte over “Arendsklauw”