Nederlandse boeken, Recensies

Noorderlicht

Noorderlicht

Ellen Ooms

Uitgeverij Hamley Books

Januari 2, 2023 by Antoinette

Waardering: 4 uit 5.


Ooms neemt de lezer in Noorderlicht mee naar het koude Lapland waar Lucas, de vriend van Fleurs broer woont en een huskyfarm bezit samen met zijn zus. Nadat ze op het werk en thuis het even helemaal heeft gehad, besluit ze daar een tijdje heen te gaan. Maar waarom gedraagt Lucas zich zo ijskoud naar Fleur toe?

Noorderlicht is een prachtige feelgood die zich in Lapland afspeelt tussen de husky’s. Als groot hondenliefhebber waren deze twee punten een groot pluspunt om het boek te mogen lezen. Want feelgood is altijd een fijn genre om te lezen en honden zijn gewoon geweldig! Als doorgewinterde lezer weet je wel hoe het verhaal zal gaan eindigen, maar wat is deze verhaallijn fijn om te lezen. Ik zag Fleur zich wanen in de sneeuw en bij de honden. Ze heeft in haar jonge jaren een oogje gehad op Lucas, maar man man, wat is hij nu een ijskoude kikker geworden zeg! Maar wanneer ze erachter komt waarom hij zich zo gedraagt, en hij zijn hart meer durft te openen, lijkt de liefde toch niet ver weg meer. Of zal er toch nog roet in de liefde worden gegooid?

Ooms heeft met een prachtige cover de lezer al een beetje verwend, want wat is deze mooi! Omdat de husky’s in het verhaal een belangrijke rol spelen, werd dit boek voor mij nog eens extra interessant om te lezen. Ik voelde de liefde die er was voor de honden, maar ook hoe de mensen in Lapland met elkaar omgaan en de liefde die Fleur voelt voor haar broer. Helaas lijkt haar moeder het lastig blijven vinden om de liefde te tonen aan haar kinderen, maar Fleur blijft om haar geven.

Het eind vond ik wel wat snel gaan, maar ik vond het cadeau die ze kreeg echt zo cute! Ik was bijna jaloers op haar, hihi! Maar nee, wat heeft Ooms met Noorderlicht een heerlijk winters verhaal geschreven die mij echt wist te vermaken. Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld omdat ik een echte hondenliefhebster ben, maar ik denk dat veel lezer dit verhaal weten te waarderen. De sfeer is aanwezig, de schrijfstijl is vermakelijk en de verhaallijn is heerlijk vlot. Alle ingrediënten die passen binnen het genre feelgood.

Ik las Noorderlicht met een dag uit en genoot van het winterse weer. Gelukkig las ik het boek op de bank met de kachel aan en een heerlijk kopje thee in de buurt. Ik genoot van dit verhaal en geef het graag 4 sterren.

Plaats een reactie