Het meisje bij het venster

Frank Peters

Wolters-Molenaars #1

Waaijhof uitgeverij

April 17, 2024 by Antoinette

Waardering: 4 uit 5.

Het meisje in het venster is het debuut van Frank Peters waarvan het tweede deel in de Wolters-Molenaars-serie al in de planning staat. In deze bijzondere mystery thriller weet Peters heden en verleden naadloos in elkaar te verweven, maar is zijn schrijfstijl ook zo interessant?

Rik Wolters woont al jaren in de familieboerderij De Heikant waar hij als gescheiden man alleen leeft. Hij spreekt zijn dochter nog die studeert en het interessant vindt wat er in de geschiedenis zich afspeelt. In het voorhuis woont Gradus die net als Rik op zichzelf is. Al 25 jaar geleden deed Rik als amateur een stamboomonderzoek en als hij dit weer oppakt, komt hij bij toeval in contact met Sandra Molenaar, een tv-actrice die al naam heeft weten te maken. Ze nodigt Rik uit voor een documentaire waarin ze hem volgt in het onderzoek naar Marie de la Motte. Zij heeft in 1666 Willem Bolnes, de zwager van de beroemde schilder Johannes Vermeer, overgehaald om met haar hulp uit een verbeterhuis in Delft te ontsnappen. Maar wat is het echte verhaal achter deze historie. Als blijkt dat meer mensen geïnteresseerd zijn in het schilderij van Johannes Vermeer, lijken Rik en Sandra met hun team gevaar te lopen. Maar wat is daarvan de echte reden? En waar is nu het schilderij van Johannes Vermeer? Is hij wel op de plek waar ze denken hem te kunnen vinden?

Peters heeft met Het meisje in het venster een interessant boek geschreven. Het begin vond ik wat wankel en ik wist niet zo goed welke kant het verhaal op zou gaan. Als langzaamaan de verhaallijnen bij elkaar komen wordt het verhaal echt boeiend en interessant om te lezen. In 4 delen leidt hij de lezer door het verhaal waarbij het verleden in het cursief is geschreven waardoor de verhaallijnen afzonderlijk heel goed te volgen zijn. Hij weet op boeiende wijze de lezer mee te nemen naar Duitsland waar meer aan de hand is dan op voorhand lijkt. Het verhaal leest als een roman met een spannende tint. Zowel Rik als Sandra zijn interessante personages die nog genoeg groeimogelijkheden voor de volgende delen.

Dit debuut is een interessant verhaal geworden die mij heeft weten te verrassen. Het begin vond ik wat zwakjes, maar na zo’n 50 bladzijden werd mijn interesse gewekt. Wie graag boeken leest met twee verhaallijn naast elkaar, zou Het meisje in het venster echt een kans moeten geven. Het verhaal is boeiend, interessant en vlot geschreven. Ideale ingrediënten om je te verliezen in dit mooie verhaal. Mijn interesse is gewekt en ik geef het graag 4 sterren.