Nederlandse boeken, Recensies

IJzige val

IJzige val

Ulf Kvensler

Boekerij

April 20, 2024 by Antoinette

Waardering: 4 uit 5.

IJzige val is het tweede boek van Ulf Kvensler die in het Nederlands is vertaald, nadat hij met Het hoge noorden veel lezers wist te verrassen met zijn thriller. Ook ik las dit boek met plezier en keek dan ook reikhalzend uit naar Ijzige val. Zou ik net zulke fijne leesuren mogen ervaren als met zijn debuut?

IJzige val is een heel ander verhaal dan Het hoge noorden, maar kent wel dezelfde opbouw qua verhaallijn. Dit keer maken we kennis met Isak die al jong zijn moeder en zusje bij een brand verloor. Zijn opa en oma voeden hem op, terwijl zijn vader Fredrik elders zijn leven verder leefde. Eenmaal op 13-jarige leeftijd heeft hij zijn vader gezien, maar het contact tussen Fredrik en zijn opa is koel en afstandelijk. Ondanks dat Isak nu gelukkig is in de liefde, blijven de nachtmerries hem achtervolgen. Zijn zus lijkt hem in zijn dromen wat te willen vertellen en als op een Fredrik contact met Isak opzoekt omdat hij ongeneselijk ziek blijkt te zijn, gaat Isak, samen met zijn vriendin, naar zijn vader toe. Zijn vader blijkt een bekend kunstenaar te zijn en zeer vermogend. Al snel voelt Isak zich niet thuis in het huis van zijn vader, maar ook zijn vaders dwingende en overtuigende houding maakt hem onzeker. Wil zijn vader echt Isak nog beter leren kennen of zit er toch iets anders achter?

Kvensler heeft met IJzige val wederom een bijzondere psychologische thriller geschreven die de lezer in zijn greep houdt. Af en toe vond ik het verhaal wat kabbelen, maar de auteur weet zich vrij snel te herpakken. Het boek kent een goede 400 bladzijden, maar door de korte ongenummerde hoofdstukken, vlieg je door het boek heen. Het eind zag ik enigszins aankomen bij de relaties tussen personages, maar desondanks voelt je de pijn, onmacht, verdriet en liefde tussen de personages.

Ik heb genoten van IJzige val. Het verhaal kent mooie plotwendingen en ook al zijn er niet al te veel personages, de balans van het verhaal is goed en daar gaat het om. Kvensler wist mij wederom te vermaken met zijn verhaal en zijn zeer vlotte schrijfstijl. Ik las het boek met een goede dag uit, dus dat zegt genoeg. Ik geef IJzige val graag 4 volle sterren.

Plaats een reactie