Roofdier

Toni Coppers

Alex Berger #4

Borgerhoff & Lamberigts

April 25, 2024 by Antoinette

Waardering: 3.5 uit 5.

Roofdier van Toni Coppers is alweer het vierde deel van de Alex Berger serie en speelt zich dit keer grotendeels af in Lapland. Voor deze thriller is Coppers met zijn vrouw afgereisd naar Finland wat zeker te merken is aan het verhaal. Welke zaak zou erger dit keer op te lossen hebben?

Berger heeft een goed leven ook al mist hij zijn vrouw nog steeds. Met Roos lijkt hij zijn leven weer op te pakken en wanneer hij op een dag wordt aangesproken in de boekenwinkel van zijn vriend, waar hij die dag invalt dat haar zoon is vermist en ze zich grote zorgen maakt, raakt hij niet gelijk in de werkmodus. Maar als ze later nog eens terugkomt, blijkt hij toch echt vermist te zijn. Hij is daar voor een examenopdracht maar ook om zijn vader op te zoeken. Maar waarom is zijn vader een maand daarvoor om het leven gebracht? Waarom sterven er nog meer mensen als Berger bij het onderzoek wordt betrokken? Samen met de Laplandse politie gaat hij op zoek naar een speld in een hooiberg, maar zijn grootste doel is het vinden van Tom. Zal Berger op tijd zijn om in ieder geval Tom levend op te sporen?

Coppers heeft wederom een boek geschreven waarin hij de sfeer van Lapland goed weet neer te zetten. Je ziet Berger al rondwanen in het landschap waar de bossen ellenlang zich uitstrekken tot aan Rusland en het weidse en rustige leven nog kenmerkend zijn. Toch vind ik Roofdier niet zijn sterkste boek. Hij weet zeker tot de helft de lezer mee te nemen in de gebeurtenissen en de sfeerscheppingen om daarna in een sneltreinvaart tot het eind te komen. Jammer want het eind lijkt hierdoor te weinig aandacht te krijgen die het zeker wel heeft verdiend. Maar desalniettemin weet Coppers Alex Berger wel verder een gezicht te geven en deze eigenzinnige en standvastige man nog meer een podium te geven.

Dat de verhalen over Alex Berger nog niet klaar zijn dat merk je aan alles. Ik kijk zeker uit naar het volgende deel in deze serie. Wat zal Toni samen met zijn vrouw een geweldige vakantie hebben gehad in Lapland. De liefde voor het land en de natuur straalt tussen de regels door. Jammer dat de verhaalopbouw voor mij gevoel niet helemaal in balans wat in het laatste kwartdeel, maar dat maakt niet dat Coppers een fijne auteur is waar ik graag naar uitkijk om zijn boeken te mogen lezen. 3.5 sterren voor Roofdier.

* Disclaimer: met dank aan Borger hoff & Lamberigts voor een recensie-exemplaar in ruil voor deze eerlijke recensie