Asiento

John Meilink

Zonen van Jafeth #3

Ef & Ef media

September 23. 2023 by Antoinette

Waardering: 4.5 uit 5.

Asiento is alweer het derde deel in de vierluik van de Zonen van Jafeth. Dit keer neemt Meilink de lezer mee in zijn historische roman waar de Spaanse slavenhandel een gezicht krijgt. In zijn eerste twee boeken Kroesvee en In Barbarije, besprak hij al het begin van de slavernij en de witte Christenslavernij. weet hij de lezer wederom te verrassen met een gedetailleerd verhaal over ons verleden?

Het is 1685 als de vermogende Balthasar Coijmans het alleenrecht wil op de slaven om zo de grootste slavenhandelaar te worden. Wat de Amsterdamse koopman alleen niet verwacht is dat hij zo tegengewerkt zal worden door zijn concurrenten en de Spaanse Inquisitie? Dit is de grote leidraad in Asiento. Hij weet de lezer op een boeiende en interessante wijze mee te nemen in deze strijd die sneller eindigt voor de koopman dan hij zelf had verwacht. Maar wat betekent dit voor de slavernij?

Het is 1672 als op Curacao de slavenhandel floreert. De slaven uit West-Afrika worden hier verkocht aan de spanjaarden om daarna aan de slag te gaan op plantages of bijvoorbeeld de zilvermijnen in Zuid-Afrika. Coijmans kan hier alleen maar komen door met zijn schip die kant op te varen met alle gevaren van dien. Is het niet de natuur die gevaar oplevert, dan is het wel de kapers die hun slavenschip willen overmeesteren. Maar het lukt Coijmans om daar slaven op te kopen, maar lukt het hem ook de grootste slavenhandelaar te worden in deze harde strijd waar de concurrentie groot is en zeker niet zonder gevaar is. Meilink weet op overtuigende wijze de lezer mee te nemen in deze periode van de WIC, de slavernij en de harde concurrentie.

In ruim 400 bladzijden, opgedeeld in drie delen, weet Meilink de lezer wederom te vermaken met een stukje geschiedenis die voor mij heel verhelderend las. De geschiedenis ken ik van mijn schooltijd, maar daarna heb ik mij hiervoor niet meer geïnteresseerd. Nu hij deze vierluik schrijft, weet hij mij nu weer een deel van de geschiedenis op te rakelen en doet dit ook nog eens op een heel vermakelijke manier. Echt complimenten aan hoe hij dit deelt met zijn lezers.

Ook dit keer weet hij de personages een gezicht te geven en de geschiedenis tot leven te brengen. Wat een moeilijke tijd moet dat geweest zijn waar gevaar en pijn altijd op de loer lag! Je ziet schipper Clacer al op het schip zijn uiterste best doen om op de plek van bestemming te raken, maar ook Hatvey, de weggelopen slaaf, die buiten het gezichtsveld van zijn achtervolgers probeert te blijven. Wat een pijnlijke strijd voor vele mensen om te vechten voor leven en dood! Meilink lijkt zich wel een te voelen met zijn verhaal waardoor het geheel heel overtuigend bij de lezer binnenkomt.

Net als in zijn voorgaande boeken eindigt hij zijn boek met uitgebreide aantekeningen en een overzicht van gebruikte literatuur en verantwoording van illustraties. Daarnaast is ook een woordenlijst te vinden achter in het boek. Maar geef dit boek de tijd om tot je tot te laten doordringen. Ik heb weken over het boek gedaan om zo echt het gevoel te hebben met de personages. De illustraties zijn wederom een geweldige toevoeging aan het geschrevene.

Wie graag een beeldende historische roman wil lezen die gebaseerd is op ware gebeurtenissen en zeker ook een stuk spanning kent, zal met Asiento en zeker ook met de voorgangers in de Zonen van Jafeth vierluik een geweldige verhaal lezen. Je kunt je bijna niet voorstellen hoe gruwelijk sommige gebeurtenissen zijn, maar het is wel helaas de realiteit van onze geschiedenis.

De zonen van Jafeth vierluik kunnen los van elkaar gelezen worden, maar ik las ze zelf liever op volgorde. Nu is het uitkijken naar de afsluiter van deze vierluik die de titel Banda Neira zal gaan dragen. Ik geef voor nu Asiento graag 4.5 sterren.

In Barbarije

In Barbarije is het tweede boek in de Zonen van Jafeth reeks, geschreven door John Meilink. Ook dit boek gaat over onze geschiedenis en neemt de lezer mee in de periode rond 1678 waar we meereizen met de West-indiëvaarder Sint Joris. Is dit boek net zo intrigerend als zijn voorganger Kroesvee?…

Kroesvee

Kroesvee is het eerste boek van John Meilink uit de vierluik van Zonen van Jafeth. De cover van deze historische roman is uitnodigend en zou mijn interesse wekken in een winkel. Zou de inhoud net zo uitnodigend zijn? En zou het mijn geschiedenis weer weten op te rakelen? Meilink heeft veel…