Nederlandse boeken, Recensies

Kleinste kwaad

Kleinste kwaad

Floris Kleijne

Zorah Thijssen #2

Boekerij

Januari 11, 2024 by Antoinette

Waardering: 4 uit 5.

Kleinste kwaad is het tweede boek uit de pen van Floris Kleijne met Zorah Thijssen in de hoofdrol. Eerder konden de lezer in Klaverblad al kennismaken met deze stoere vrouw. In deze tweede thriller krijgt ze te maken met de ontvoering van 5 jongeren. Wie zit er achter deze ontvoering? Kan iedereen op tijd worden bevrijd uit de handen van de ontvoerders?

Wanneer op een dag vijf kinderen met hun docent ontvoerd worden, zet dit de politie direct op scherp. Roelant Onderwater wordt door een vriend, van wie zijn dochter ook is ontvoerd, gevraagd om te helpen met het vinden van zijn dochter. Echter heeft Onderwater Zorah belooft niet meer als detective aan de slag te gaan, wat hun relatie direct op scherp zet. Maar als Zorah een ander gezin ondersteunt, worden Roelant en Zorah een soort van collega’s van elkaar. Maar ondanks dat de politie er alles aan doet om de kinderen te vinden en te voldoen aan de eisen van de ontvoerders, lijkt er binnen de politie ergens een lek te zijn. Want hoe komt bepaalde informatie bij de pers en weten de ontvoerders informatie die alleen de insiders kunnen weten? De druk ligt hoog bij deze zoektocht, maar Zorah trekt haar eigen plan en weet via via een spoor uit te zetten die wel eens heel interessant kan zijn. Maar heeft dit baat bij het vinden van de kinderen voor het te laat is? En wie zit er uiteindelijk achter de opdracht van deze ontvoering?

Kleijne heeft een interessante thriller geschreven waar hij al een tipje van de sluier weggaf gat tijdens het eerste Thrillerfestival bij Broese afgelopen najaar. Hij heeft veel aandacht voor de personages en kiest in Kleinste kwaad er wederom voor om vanuit verschillende personages te schrijven. Hierdoor blijft er een onderhuidse spanning in het verhaal zitten die de lezer bij het verhaal houdt. Dit keer gaat het ook veel over crypto en de wereld erachter. Dit stukje vond ik enerzijds goed gekozen, maar anderzijds was het ook wel taaie stof. Dit haalde voor mij wel met momenten de vaart uit het verhaal. Daarnaast had ik graag wat meer gelezen over de jongeren. Dat de zaak uiteindelijk niet alleen draait om de ontvoering, maar ook over het waarom begrijp ik, maar dat had het verhaal misschien wel naar een hoger level kunnen tillen.

Zorah en Roelant zijn interessante personages die in dit tweede deel een mooie ontwikkeling maken. In het eerste deel leerde we ze kennen, maar nu zijn ze echt tot leven gekomen in Kleinste kwaad. De opbouw naar het eind toe is vlot en de opdrachtgever zou je zeker niet verwachten, maar Kleijne heeft dit wel goed uitgewerkt. Ik hoop dat de auteur nog een verhaal bedenkt om Zorah en Roelant heen waarbij ik hoop dat de wens van Zorah mag uitkomen.

Kleinste kwaad is een waardige opvolger van Klaverblad. Je merkt aan alles dat de auteur zijn verhaal tot in detail wil uitwerken. Voor mij mag het geheel op zich wel wat meer losser zijn. Ik denk dat het thrillergehalte dan nog hoger wordt en de lezer nog meer bij het verhaal zal houden. Ik heb getwijfeld tussen 3.5 en 4 sterren, maar de zorg die het verhaal uitstraalt heeft mij doen besluiten om toch voor de 4 sterren te gaan.

Plaats een reactie