Doodvonnis

Doodvonnis

Andreas Gruber

A.W. Bruna

April 14, 2024 by Antoinette

Waardering: 4 uit 5.

Doodvonnis is het tweede langverwachte boek van Andreas Gruber die naar het Nederlands is vertaald. Met Stervensuur wist hij menig Nederlander al te verrassen met zijn geweldige scherpte in zijn schrijfstijl. Weet hij met dit tweede boek wederom een dijk van een verhaal neer te zetten?

In Doodvonnis krijgt de lezer te maken met twee verhaallijnen. De een speelt zich in Wenen af waar naar een jaar de 10-jarige Clara weer opduikt. AL die tijd was ze onvindbaar, maar nu komt ze sterk vermagerd en met een groot tatoeage op haar rug terug naar de bewoonde wereld waar te tegen niemand lijkt te willen praten. Officier van justitie kent Clara al doordat ze bevriend was met haar moeder en via haar hond weet ze contact te krijgen met Clara. Maar wie heeft haar zo getekend voor het leven?

In Duitsland krijgt Sabine Nemez eindelijk de kans om bij Maarten S Sneijder aan de politieacademie haar opleiding te volgen. Maar voordat de opleiding start, hoort ze dat haar voormalige vriend op de intensive care ligt. Wie heeft hem van dichtbij neergeschoten en vooral waarom? Al snel ontdekt Nemez dat de casussen die Sneijder bespreekt misschien wel eens met elkaar te maken kunnen hebben, maar is dit een bewuste keuze van Sneijder om deze zaken juist nu te bespreken of is het toeval? Als de twee zaken steeds dichterbij elkaar komen, neemt Nemez contact op met Wenen. Zullen ze nu op tijd zijn om de dader of daders op te pakken?

Doodvonnis is het tweede boek in Nederland van Gruber en vraagt zeker om een nog snellere vertaling van de overig geschreven delen. De auteur laat zien dat hij geweldig kan schrijven, al zitten in Doodvonnis wel wat toevalligheden die beter verwerkt hadden kunnen worden om als de lezer de echtheid van het verhaal echt te doorvoelen. Nu dacht ik af en toe; kom op, niet te veel aan het toeval overlaten want dit is niet realistisch. Desondanks heb ik echt genoten van deze dikke pil waarbij je echt steeds maar wil doorlezen om te weten hoe het vooral met Clara zal vergaan. Het plot is goed bedacht en smaakt echt naar meer.

Gruber is een auteur die op mijn favorietenplank is beland en ik ga zijn boeken echt in de gaten houden. Ik hoop dat de uitgeverij de vertaalrechten snel van alle delen in handen krijgt om ook in Nederland de fan schare te laten groeien. Wat een geweldige auteur is Gruber. Ik geef 4 dikke sterren voor Doodvonnis, ondanks een aantal toevalligheden die beter verwerkt hadden kunnen worden in het verhaal.