Nederlandse boeken, Recensies

Sterrenvlucht

Sterrenvlucht – Brandon Sanderson – Iceberg Books

Waardering: 4.5 uit 5.

The English version of this review of Skyward can be found below the review in Dutch


Sterrenvlucht is het eerste deel in de Skyward serie van Brandon Sanderson. De engelse versie van deze science-fiction serie is erg populair, en toen ik hoorde dat Iceberg books dit boek ging vertalen was mij aandacht meteen getrokken. Mede doordat het boek zo populair is had ik hoge verwachtingen, maar heeft Sterrenvlucht aan deze verwachtingen kunnen voldoen?

Sterrenvlucht is opgedeeld in verschillende delen, waarin je Spensa, het hoofdpersonage, en de andere personages goed leert kennen. Het eerste deel is een inleidend deel waarbij je wat te weten krijgt over Spensa’s leven, haar vaders reputatie en de geschiedenis van de planeet. Echter zorgde dit eerste gedeelte wel voor een wat langzame start. Dit mag de pret zeker niet drukken, want zodra je aankomt bij deel 2 neemt Sanderson je mee op reis tussen de sterren en leest het verhaal erg vlot weg.

“Claim de sterren”

80 jaar geleden kwamen de mensen terecht op Detritus, een planeet omringt door een eeuwenoude puinschil. Tegenwoordig wonen de nakomelingen van deze mensen in grotten op de planeet en noemen ze zichzelf de rebellen. Ondanks dat ze ondergronds wonen, word de planeet regelmatig aangevallen door de Krell, een onbekend buitenaards volk. De enige verdediginslinie die de rebellen hebben zijn een stel dappere piloten. Sinds dat ze klein is droomt Spensa ervan om net als haar vader piloot te worden, maar door zijn reputatie als “de lafaard” lijkt deze droom onmogelijk. Wanneer ze met een beetje geluk aan haar zijde toch de vliegschool binnen komt, word ze al snel buitengesloten van de privileges. Echter leid dit tot een ontdekking waarvan Spensa nooit had kunnen dromen. Een oud scheepswrak, dat misschien nog te repareren valt. Kan Spensa dit schip repareren en haar droom najagen? Hoe zullen haar lessen aan de vliegschool verlopen? Zal Spensa ooit piloot worden?

Het verhaal gaat over het najagen van je dromen en nooit de hoop verliezen. Het boek kan dan ook wel dienen als inspiratie voor sommige lezers. Ondanks Spensa haar wat ruwe verleden weet ze toch haar mannetje te staan, en kent ze ook de benodigde humor. Ik vond het erg fijn om te zien hoe ze echt zichzelf bleef gedurende het verhaal, wat er ook gebeurde. Naast dat je Spensa goed leert kennen, leer je ook echt de andere personages goed kennen waardoor ik me kon inleven in het verhaal.

Sterrenvlucht is het eerste boek dat verschijnt bij deze uitgever, die zich voornamelijk gaat richten op het genre science-fiction. Dit is een genre dat ik zelf steeds meer aan het ontdekken ben, en met deze uitgeverij denk ik dat dit mij zeker gaat lukken. De vertaling van Sterrenvlucht is in mijn ogen een groot succes, en ik ben dan ook benieuwd naar wat deze uitgever nog meer in petto gaat hebben.

Al met al heb ik erg genoten van Sterrenvlucht en dit was voor mij een zeer aangename kennismaking met Brandon Sanderson. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het volgende deel, genaamd Sterrenzicht, in deze serie, evenals naar zijn andere boeken. Dit verhaal heeft mij weten te verrassen, te laten lachen en heeft me ook weten te raken. Hierdoor verdient Sterrenvlucht dan ook zeker een welverdiende 4,5 sterren.


Skyward is the first installment in Brandon Sanderson’s Skyward series. The English version of this science-fiction series is very popular, and when I heard that Iceberg books translated this book to my native language Dutch, my attention was immediately drawn. Partly because the book is so popular, I had high expectations, but did Skyward meet these expectations?

Skyward is divided into several parts, where you get to know Spensa, the main character, and the other characters. The first part is more like an introductory part where you learn about Spensa’s life, her father’s reputation and the history of the planet. However, this first part caused a somewhat slow start. This should certainly not spoil the fun, because as soon as you arrive at part 2 Sanderson takes you on a journey between the stars and the story reads very quickly.

“Claim the stars”

80 years ago, humans landed on Detritus, a planet surrounded by an ancient shell of rubble. Today, the descendants of these people live in caves on the planet. Despite living underground, the planet is regularly attacked by the Krell, an unknown alien species. The only line of defense the people of Detritus have are a bunch of brave pilots. Since she was little, Spensa dreams of becoming a pilot like her father, but his reputation as “the coward” makes this dream seem impossible. When, with a bit of luck on her side, she does enter the flying school, she is quickly excluded from the privileges. However, this leads to a discovery Spensa could never have dreamed of. An old shipwreck that may still be repairable. Can Spensa repair this ship and pursue her dream? How will her flying school lessons go? Will Spensa ever become a pilot?

The story is about chasing your dreams and never losing hope. The book can therefore serve as an inspiration for some readers. Despite Spensa’s somewhat rough past, she still knows how to stand her ground, and she also has the necessary humor. I really enjoyed seeing how she really remained herself throughout the story, no matter what happened. In addition to getting to know Spensa well, you also really get to know the other characters well, which allowed me to empathize with the story.

All in all, I really enjoyed Skyward and this was a very pleasant introduction to Brandon Sanderson for me. I am very much looking forward to the next installment, called Starsight, in this series, as well as his other books. This story managed to surprise me, make me laugh and also touched me. As a result, Skyward certainly gets a well-deserved 4.5 stars.

Plaats een reactie