Nederlandse boeken, Recensies

Lust en schande

Lust en schande

Marianne Hoogstraaten & Theo Hoogstraaten

De verboden liefde van Eleonore van Aquitanië #1

De crime compagnie

Maart 30, 2022 by Antoinette

Waardering: 3 uit 5.

Het schrijversduo Hoogstraaten schrijft met Lust en schande het begin van een serie. We maken kennis met Hertogin Eleonore van Aquitaine die in het huwelijk treed met Louis de VII, aanstaande koning van Frankrijk. Maar zijn de twee wel geschikt voor elkaar?

Eleonore is een jonge vrouw die al veel verantwoordelijkheid draagt in het jaar 1137. Wanneer ze trouwt met de voor haar onbekende Louis verandert haar leven. Opeens is ze de vrouw van een aanstaande koning die nou niet bepaalt sterk in zijn schoenen staat. Al snel trek Eleonore haar eigen plan wat niet in goede aarde valt bij de gediende en moeder van Louis. Maar Eleonore blijft haar eigen plan trekken wat ze bijna met haar dood moet bekopen Waarom ziet Louis niet in dat ze hem wil helpen om sterker te worden en zijn positie te verbeteren. Zo zullen zijn onderdanen en gediende sterker uit de verf komen dan dat hij nu zijn advies krijgt van abt Suger. Wanneer ze op kruistocht gaan neemt zowel Louis als Eleonore hun eigen gedienden en leger mee. Zal Louis vergeving krijgen op zijn zonden en dichter bij zijn vrouw komen, of zullen de twee nog verder uit elkaar groeien?

Wat direct opvalt tijdens het lezen is hoe sterk en krachtig en vechtlustig Eleonore is. Zij is een jonge vrouw die zich niets laat vertellen en dus ook niet onderdanig aan haar man is. Elke poging om het huwelijk te laten slagen lijkt gedoemd te zijn om te mislukken. Als de twee getrouwd zijn, veranderd het leven van Eleonore drastisch, maar toch weet ze zich goed staande te houden. Haar opvoeding en relatie met haar zus zorgt ervoor dat ze weet waar ze voor staat.

Historische romans zijn vaak een lust om te lezen. Ik waan mij in die tijd, hun levensstijl en de gewoontes die destijds speelde. De auteurs proberen de lezer hier zeker in mee te nemen. Toch leest het verhaal ergens ook wat afstandelijk. Ik had het gevoel mij niet helemaal te kunnen identificeren met de personages. Waar het hem precies in zat, daar kreeg ik de vinger maar niet op. Toch is dit verhaal wel interessant om te lezen. Het was in die tijd zeker niet gebruikelijk dat een vrouw leiding gaf aan een groot gevolg en dat ze ook nog eens op haar strepen ging staan in wat ze wilde. Volgzaam is Eleonore zeker niet.

Louis is daarentegen en onzekere man die na de dood van zijn vader niet goed weet wat te doen. Het geloof is voor hem belangrijker dan een goede koning zijn. De twee konden niet meer hun tegenpolen zijn dan nu het geval was. Lust en schande is het begin van een serie. Het volgende boek is al in de maak.

Het duo Hoogstraaten heeft een vermakelijk verhaal geschreven welke lekker vlot wegleest. Het is een echte historisch verhaal die de lezer nieuwsgierig houdt naar de afloop. Zoals gezegd eindigt het verhaal hier niet. Hierdoor zijn er nog veel open eindjes die hopelijk in de opvolger duidelijk worden. Ik las het boek met plezier, maar het was voor mij geen hoogvlieger. Daarom geef ik het een gemiddelde beoordeling. Ik kijk uit naar het vervolg omdat ik zeker nieuwsgierig ben naar het verloop van dit verhaal van Eleonore en Louis.

Plaats een reactie