Nederlandse boeken, Recensies

De leerling van de heks

De leerling van de heks

K.T. Sterling

Uitgeverij Hamley Books

6 oktober 2023 by Devika

Waardering: 3 uit 5.


De leerling van de heks is het nieuwste boek van K.T. Sterling. Tevens is dit het tweede deel in een trilogie standalones genaamd Dochters van de fae. Het eerste deel was een hervertelling van Belle en het Beest, welke ik leuk vond om te lezen. Dit deel is een hervertelling van Rapunzel en ik ben dan ook erg benieuwd wat het verhaal gaat brengen. Zal ik dit boek net zo leuk vinden?

In deze moderne hertelling van Rapunzel woont de jonge Rozella afgezonderd van de buitenwereld, met enkel een pratende kat als gezelschap en de heks Corrighane die haar lesgeeft. Elke dag leert ze haar magie op de juiste manier te gebruiken, maar de druk die haar wordt opgelegd is te groot. Tot ze op een dag inziet dat ze in een leugen leeft. Samen met de kat weet ze te ontsnappen. Maar er zit nog iets achter haar aan. Iets demonisch.

De boeken van K.T. Sterling vind ik altijd erg fijn lezen door haar fijne schrijfstijl en ontwikkeling van de personages. Dit miste ik in dit boek echter wel een beetje. Het boek is dun, maar kent vele wendingen in het verhaal. Hierdoor lijkt de verhaallijn een beetje van de hak op de tak te springen en worden er erg veel personages in korte tijd aan het licht gebracht. Voor deze hoeveelheid bladzijden is dit net iets te veel, waardoor het boek niet heel makkelijk wegleest.

Als een boek een landkaart kent is dat vaak een leuke aanvulling op het verhaal. Zo kun je goed zien waar de personages zich bevinden en hoe dit er ongeveer uit kan zien. Echter word de gehele reis van Rozella al uitgebeeld in de landkaart, waardoor het voor de doorgewinterde of wat volwassenere lezer al snel een spoilerkaart word. Voor mij was de rode draad van dit verhaal dan ook geen verrassing, wat jammer is.

Rozella is een fijn personage maar wellicht een beetje naief. Desondanks was het leuk om met haar op avontuur te gaan. Naar mijn mening is dit boek een stuk minder geslaagd als het eerste deel Het lot van de roos. Er is ruimte in verbetering binnen de verhaallijn en vormgeving van dit boek. Hierdoor geef ik De leerling van de heks dan ook slechts 3 sterren.


Plaats een reactie