Nederlandse boeken, Recensies

Dodelijke leugen

Dodelijke leugen

Jagritta Olthof

11 december 2023 by Devika

Waardering: 3 uit 5.

Dodelijke leugen is het nieuwste boek van Jagritta Olthof. Ik werd door haar benaderd met de vraag of ik dit boek zou willen lezen en was direct erg benieuwd. Haar eerdere boek De rest van de waarheid heb ik met veel plezier gelezen, waardoor ik erg benieuwd was naar wat deze auteur nog meer zou gaan brengen. Wat heeft Jagritta Olthof in petto voor haar lezers?

Zijn alle herinneringen een leugen?

​Hannah Zilver, een wereldberoemde concertpianiste, legt haar carrière stil door een brief van een afperser. Hoe lang kan ze haar grote geheim nog verborgen houden? Na de komst van een pakketje gijzelen schuldgevoel en herinneringen haar geest. Om uit te vinden of ze juist zijn moet ze terug naar de plek waar haar broertje verdween. Weet ze op Korfoe uit de wurggreep van haar bedreiger te blijven of raakt ze verstrikt in het gesponnen web? En welke rol speelt een eeuwenoude, mysterieuze organisatie in het spel dat er wordt gespeeld?

Vanaf de eerste bladzijde word je als lezer meteen het verhaal ingezogen. Het is spannend en mysterieus. Als lezer zul je twijfelen aan alles wat je hebt gelezen en krijg je de puzzelstukjes in razendsnel tempo aangereikt. Echter is dit snelle tempo ook een valkuil in dit verhaal. Door het hoge tempo en de vele puzzelstukjes raak je als lezer de draad kwijt en word het verhaal iets langdradig. Het duurde in mijn beleving dan ook wat lang voordat de onthulling van het verhaal volgde.

Het verhaal word met name vanuit Hannah vertelt. Zij kropt al haar emoties op en hierdoor zit haar hoofd vol met schuld, verdriet en boosheid. Het is soms best lastig haar te peilen. Dit zorgt er ook voor dat het verhaal soms wat verwarrend is. Daarnaast worden sommige hoofdstukken vanuit een ander personage verteld. Doordat het verhaal met name draait om Hannah zijn deze andere personages niet helemaal goed geïntroduceerd, waardoor het soms wat lastig is hun kant van het verhaal in perspectief te brengen.

In mijn ogen is Dodelijke leugen een boek met veel potentie. Echter door de vele wendingen en emoties is dit boek toch minder goed als verwacht. Daarnaast kent het verhaal een hoog tempo, waardoor de wendingen en puzzelstukjes lastig te plaatsen zijn. Desondanks heb ik dit boek wel met plezier gelezen en geef ik het dan ook een 3 sterren beoordeling.


Plaats een reactie